fredag den 14. februar 2014

Service er mere end at sige "ha' en go' da'"

Vidste du, at ordet service stammer fra latin, servitium, som betyder slaveri?

Jeg gjorde ikke, før jeg slog ordet op. Og så forstod jeg bedre, hvorfor danskere mildt sagt ikke er berømte for deres gode service – de anser sig for at være for gode til at slave for andre.

Men overser, at det ikke er det, det handler om.

Service handler om en holdning til andre mennesker.

Service er hjælpsomhed. Imødekommenhed. Indlevelse. Omsorg. Tilstedeværelse. Venlighed. Disse elementer kan i sig selv udgøre forskellen på, om en kunde kommer igen, eller om hun ikke gør det, og de fleste af dem koster ikke særlig meget at yde.

Det handler om at bringe svar, ikke spørgsmål. Løsninger, ikke problemer.

Følte kunden sig velkommen eller til ulejlighed? Blev han hjulpet, eller kunne han få lov at passe sig selv, indtil han kom hen til kassen?

Skulle kunden selv kante sig ud af døren med begge hænderne fulde, eller var der en, der gik hen og åbnede døren?

Skal kunden selv bede om at få tørret restaurantbordet af for gamle madrester, før hun sætter sig og indtager sit måltid, eller er der en, der har gjort bordet lækkert og rent før hun sætter sig?

Hvis man gerne vil skaffe kunder til butikken, så skal man skille sig ud, hedder det, og ét sted, hvor det er nemt at skille sig ud, er på service, for den er ved at være en sjældenhed, indskrænket til at udtale et ”ha’ en go’ da’”.

Men mere kan gøre det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar