torsdag den 2. januar 2014

Hvorfor arbejder mennesker?

En kvinde jeg kender, etablerede for nogle år siden sin egen frisørsalon, og hun er meget glad for sit arbejde. Når jeg spørger hvorfor, er hendes svar: ”Det er dejligt at få lov at vise, hvad jeg kan”

Jeg synes, det giver mening at erstattet ordet ”arbejde” med ordet ”udfoldelse”. Mennesker arbejder ikke kun, fordi de har brug for at tjene penge. De arbejder også fordi de har brug for at udfolde deres evner. Mennesker uden job får ganske vist lidt penge så de kan klare sig, men oplever det alligevel meget ofte som hårdt at være uden arbejde. Blandt andet fordi de ikke kan udfolde de evner de har. Fordi de ikke får mulighed for at vise, hvad de kan.

Det bliver som en blomsterknop, der visner uden at være blevet til en blomst.

Det bliver som det barn der råber ”Se hvad jeg kan!” – og ingen svarer.

At arbejde giver - som oftest – en indkomst. Men det giver også en tilfredsstillelse som ikke kan købes, og som er afgørende vigtig for mennesker, fordi de bliver set på det, de er gode til. En arbejdsplads er en udfoldelsesplads, hvor evner og potentialer kan komme i spil, og hvor mennesker derfor kan vokse og udvikle sig.

Set derfra kan man ønske sig arbejde til alle i det år, vi lige har taget hul på.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar